Co to jest pozycjonowanie? Tłumaczymy aspekty techniczne

2
852
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
seo

Jak działa pozycjonowanie? Warto dowiedzieć się, jakie procesy stoją za ustalaniem kolejności wyników wyszukiwania w sieci.

Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie?

Każdy przedsiębiorca chce, aby to właśnie jego strona internetowa znajdowała się na samym szczycie wyników wyszukiwania. Nie jest to łatwe zadanie, jednak efekty z pewnością są warte poświęconego czasu lub pieniędzy wydanych na współpracę z agencją SEO. Pozycjonowanie ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży i liczbę nowych klientów. Celem jest przede wszystkim dotarcie do osób, które wcześniej nie miały kontaktu z daną firmą. W efekcie można poprawić renomę marki i zaufanie klientów.

Pozycjonowanie od podstaw – niezbędne informacje

Co to jest pozycjonowanie? Dokładne definicje mogą być różne, jednak termin najczęściej opisuje ogół procesów mających na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Blisko powiązanym zwrotem jest SEO, czyli Search Engine Optimization – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Niekiedy możemy spotkać się z rozróżnieniem tych dwóch procesów, według którego SEO dotyczy wyłącznie działań na stronie, z kolei pozycjonowanie obejmuje również inne czynności. Najczęściej jednak są to terminy stosowane zamiennie.

Aby w pełni zrozumieć procesy pozycjonowania, warto najpierw dowiedzieć się, jak działają wyszukiwarki internetowe. Ich celem jest przede wszystkim dostarczenie użytkownikom odpowiedzi zgodnych z ich oczekiwaniami. Przygotowanie listy wyników opiera się o działanie tzw. crawlerów, czyli programy, które zbierają informacje o ogromnej liczbie dostępnych stron. Potrzebny jest także sposób, by określić, które z nich będą najbardziej odpowiednie do danej frazy. Za to właśnie odpowiadają algorytmy SEO – w przypadku Google jest to szereg różnych technik, które oceniają poszczególne aspekty zawartości i technicznej sprawności strony.

Jakie działania wspomagają pozycjonowanie?

Dobrym punktem wyjścia do pracy z pozycjonowaniem może być audyt SEO, który pozwala zidentyfikować słabe punkty strony i potrzebne działania. Same czynności związane z pozycjonowaniem zwykle dzielą się na dwie grupy:

  • on-site – przygotowanie odpowiedniej zawartości na stronie, uwzględniając m.in. dobór słów kluczowych;
  • off-site – zadania dotyczące procesów dziejących się poza stroną, takich jak linkowanie zewnętrzne.

Znaczenie mają również kwestie takie jak przygotowanie wizytówki firmy i bieżąca analiza działań konkurencji oraz wyników danej strony. Skuteczne pozycjonowanie może przełożyć się na znaczny wzrost liczby klientów – warto zatem odpowiednio zadbać o tę kwestię.

Skuteczne linkowanie i pozycjonowanie lokalne

Pozyskiwanie linków z innych witryn wymaga przede wszystkim przygotowania atrakcyjnej, ciekawej treści. Ponadto warto zadbać o sam wygląd odnośników – powinniśmy unikać ciągów losowych liter i cyfr. Obok linków zewnętrznych należy zająć się również linkami wewnętrznymi, które prowadzą do innych części w obrębie danej strony.

Pozycjonowanie lokalne polega na stosowaniu fraz odnoszących się do danego miasta lub regionu. To szczególnie ważne, gdy celujemy w pozyskanie klientów z określonego obszaru geograficznego. Dla przykładu pozycjonowanie na Łódź będzie obejmować nieco inne hasła niż pozycjonowanie na Włocławek.

Struktura strony i rozmieszczenie słów kluczowych

W kontekście pozycjonowania strony spore znaczenie ma odpowiedni dobór fraz kluczowych. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje: hasła short tail (krótkie, złożone z kilku słów) oraz long tail (znacznie dłuższe, zwykle w formie całych pytań). Choć pierwszy wariant wiąże się z większą liczbą wyszukiwań, w przypadku tak zwanego „długiego ogona” możemy liczyć na mniejszą konkurencję. Warto przy tym zwrócić uwagę, że popularność długich haseł rośnie w związku ze wzrostem użycia wyszukiwania głosowego – to dobry moment, by zacząć pozycjonować się na tego typu frazy.

Istotne jest nie tylko wykorzystanie fraz kluczowych, lecz położenie ich w strukturze strony. Nagłówki są traktowane jako treść o większym znaczeniu niż akapity. Z tego względu warto nauczyć się kluczowych tagów HTML (m.in. H1, H2, H3). Dodatkowo Google zwraca uwagę na różnorodność budowy witryny, czyli stosowanie list, tabel i innych tego typu elementów.

Fot. PhotoMIX-Company/pixabay.com

2 komentarze

  1. Avatar
    Krzysztof 24 stycznia, 2022 13:50 Odpowiedz

    Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie? Takie działania podejmujemy kiedy chcemy zwiększa widoczność strony w internecie, co przekłada się na większe zaufanie klientów do marki jak już z artykułu wiemy, więc dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie stron online? Warto aby być w jak najwyższych wyszukiwaniach google ale też aby zbudować rozpoznawalność w sieci. Jest wiele plusów tych działań które w rezultacie mogą nam przynieść bardzo duże korzyści.

  2. Avatar
    Sebastian 24 lutego, 2022 13:58 Odpowiedz

    W pozycjonowanie warto inwestować, niezależnie od charakteru powadzonej przez nas działalności. Prowadząc Blog, chcemy, aby przyciągał nowych czytelników i zachęcał stałych bywalców, aby regularnie przeglądali nasze treści. Zajmując się działalnością e-commerce, pozycjonowanie sklepów stanowi klucz do stabilizacji wyników sprzedaży, oraz ich wzrostu. Przy ilości dostępnych witryn internetowych, priorytetowe działanie stanowi zaznaczanie swojej obecności. Tylko przez skuteczne pozycjonowanie, zostaniemy prędzej czy później zauważeni.

Zostaw komentarz