Co to jest pozycjonowanie? Tłumaczymy aspekty techniczne

1
117
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
seo

Jak działa pozycjonowanie? Warto dowiedzieć się, jakie procesy stoją za ustalaniem kolejności wyników wyszukiwania w sieci.

Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie?

Każdy przedsiębiorca chce, aby to właśnie jego strona internetowa znajdowała się na samym szczycie wyników wyszukiwania. Nie jest to łatwe zadanie, jednak efekty z pewnością są warte poświęconego czasu lub pieniędzy wydanych na współpracę z agencją SEO. Pozycjonowanie ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży i liczbę nowych klientów. Celem jest przede wszystkim dotarcie do osób, które wcześniej nie miały kontaktu z daną firmą. W efekcie można poprawić renomę marki i zaufanie klientów.

Pozycjonowanie od podstaw – niezbędne informacje

Co to jest pozycjonowanie? Dokładne definicje mogą być różne, jednak termin najczęściej opisuje ogół procesów mających na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Blisko powiązanym zwrotem jest SEO, czyli Search Engine Optimization – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Niekiedy możemy spotkać się z rozróżnieniem tych dwóch procesów, według którego SEO dotyczy wyłącznie działań na stronie, z kolei pozycjonowanie obejmuje również inne czynności. Najczęściej jednak są to terminy stosowane zamiennie.

Aby w pełni zrozumieć procesy pozycjonowania, warto najpierw dowiedzieć się, jak działają wyszukiwarki internetowe. Ich celem jest przede wszystkim dostarczenie użytkownikom odpowiedzi zgodnych z ich oczekiwaniami. Przygotowanie listy wyników opiera się o działanie tzw. crawlerów, czyli programy, które zbierają informacje o ogromnej liczbie dostępnych stron. Potrzebny jest także sposób, by określić, które z nich będą najbardziej odpowiednie do danej frazy. Za to właśnie odpowiadają algorytmy SEO – w przypadku Google jest to szereg różnych technik, które oceniają poszczególne aspekty zawartości i technicznej sprawności strony.

Jakie działania wspomagają pozycjonowanie?

Dobrym punktem wyjścia do pracy z pozycjonowaniem może być audyt SEO, który pozwala zidentyfikować słabe punkty strony i potrzebne działania. Same czynności związane z pozycjonowaniem zwykle dzielą się na dwie grupy:

  • on-site – przygotowanie odpowiedniej zawartości na stronie, uwzględniając m.in. dobór słów kluczowych;
  • off-site – zadania dotyczące procesów dziejących się poza stroną, takich jak linkowanie zewnętrzne.

Znaczenie mają również kwestie takie jak przygotowanie wizytówki firmy i bieżąca analiza działań konkurencji oraz wyników danej strony. Skuteczne pozycjonowanie może przełożyć się na znaczny wzrost liczby klientów – warto zatem odpowiednio zadbać o tę kwestię.

Skuteczne linkowanie i pozycjonowanie lokalne

Pozyskiwanie linków z innych witryn wymaga przede wszystkim przygotowania atrakcyjnej, ciekawej treści. Ponadto warto zadbać o sam wygląd odnośników – powinniśmy unikać ciągów losowych liter i cyfr. Obok linków zewnętrznych należy zająć się również linkami wewnętrznymi, które prowadzą do innych części w obrębie danej strony.

Pozycjonowanie lokalne polega na stosowaniu fraz odnoszących się do danego miasta lub regionu. To szczególnie ważne, gdy celujemy w pozyskanie klientów z określonego obszaru geograficznego. Dla przykładu pozycjonowanie na Łódź będzie obejmować nieco inne hasła niż pozycjonowanie na Włocławek.

Struktura strony i rozmieszczenie słów kluczowych

W kontekście pozycjonowania strony spore znaczenie ma odpowiedni dobór fraz kluczowych. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje: hasła short tail (krótkie, złożone z kilku słów) oraz long tail (znacznie dłuższe, zwykle w formie całych pytań). Choć pierwszy wariant wiąże się z większą liczbą wyszukiwań, w przypadku tak zwanego „długiego ogona” możemy liczyć na mniejszą konkurencję. Warto przy tym zwrócić uwagę, że popularność długich haseł rośnie w związku ze wzrostem użycia wyszukiwania głosowego – to dobry moment, by zacząć pozycjonować się na tego typu frazy.

Istotne jest nie tylko wykorzystanie fraz kluczowych, lecz położenie ich w strukturze strony. Nagłówki są traktowane jako treść o większym znaczeniu niż akapity. Z tego względu warto nauczyć się kluczowych tagów HTML (m.in. H1, H2, H3). Dodatkowo Google zwraca uwagę na różnorodność budowy witryny, czyli stosowanie list, tabel i innych tego typu elementów.

Fot. PhotoMIX-Company/pixabay.com

1 komentarz

  1. Avatar
    Krzysztof 24 stycznia, 2022 13:50 Odpowiedz

    Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie? Takie działania podejmujemy kiedy chcemy zwiększa widoczność strony w internecie, co przekłada się na większe zaufanie klientów do marki jak już z artykułu wiemy, więc dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie stron online? Warto aby być w jak najwyższych wyszukiwaniach google ale też aby zbudować rozpoznawalność w sieci. Jest wiele plusów tych działań które w rezultacie mogą nam przynieść bardzo duże korzyści.

Zostaw komentarz