Co zrobić, gdy pęknie ekran w telefonie?

79
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Najnowsze smartfony dają ogromne możliwości, ale przez swoje zaawansowanie stają się coraz bardziej delikatnymi urządzeniami. Wiele osób nie lubi się z nimi rozstawać nawet podczas uprawiania sportu, podróży czy wizyty w łazience, przez co smartfony cały czas są narażone na uszkodzenia mechaniczne.

Co robić w przypadku uszkodzenia telefonu?

Współczesne wyświetlacze LCD i panele dotykowe to części telefonu, które są najbardziej narażone na uszkodzenia. Delikatne ekrany mogą zostać łatwo zarysowane – chociażby przez klucze luźno wrzucone do plecaka. Zdarza się też, że smartfon wysunie nam się z kieszeni, spadnie i szybka pęknie w kontakcie z twardym podłożem. Popękany ekran zwykle nie nadaje się do wygodnego użytkowania telefonu, czasem nawet zupełnie wyłącza go z gry. Pęknięcia mogą utrudniać odczytanie wiadomości, także wyświetlacz może nie reagować we wszystkich miejscach na dotyk. Rozwiązaniem tego problemu jest wymiana uszkodzonego ekranu.

Najwygodniejszy sposób naprawy telefonu to skorzystanie z gwarancji, którą objęte jest urządzenie. Jeśli jednak termin gwarancyjny upłynął, możesz udać się do autoryzowanego serwisu albo zdecydować się na samodzielną wymianę ekranu. W przypadku skorzystania z usług serwisu, musisz przygotować się na wyższe koszty obejmujące zwykle cenę naprawy i nowych części. Możesz częściowo obniżyć te kwoty, kupując samodzielnie zestaw części wymiennych dedykowany do konkretnego modelu. Pamiętaj, że samodzielny montaż ekranu jest obarczony ryzykiem, szczególnie jeśli nie masz doświadczenia w tym zakresie. Jeśli interesują Cię wyświetlacze do telefonów, upewnij się, że kupujesz części zamienne wysokiej jakości i fabrycznie nowe, które zapewnią szeroki kąt widzenia i dobre odwzorowanie kolorów. Ważny jest także rodzaj szkła, ponieważ powinien zapewniać czułość panelu dotykowego. Warto dokonać zakupu w sklepie, w którym części objęte są gwarancją.

Szybka diagnoza telefonu

Po upadku telefonu możesz dokonać szybkiej oceny jego stanu. Jeśli ekran reaguje na dotyk, to znak, że konieczna będzie naprawa jedynie pękniętej szybki lub szkła założonego na wyświetlacz. Jeśli ekran nie reaguje na dotyk, oznacza to, że poza szybką musi zostać wymieniony digitizer – element odpowiedzialny w telefonie za wykrywanie dotyku palca. W sytuacji, gdy na ekranie nic się nie wyświetla, może to oznaczać poważną szkodę i skutkować wymianą wszystkich komponentów: szybki, digitizera i wyświetlacza.

Jak zapobiec uszkodzeniom?

Istnieje parę sposobów, żeby zminimalizować zniszczenia telefonu albo obniżyć koszty jego ewentualnej naprawy. Jeśli używasz drogiego sprzętu, możesz zdecydować się na wykupienie ubezpieczenia smartfona od kradzieży i nieszczęśliwych wypadków. Najczęściej takie ubezpieczenie może zostać dokonane w czasie od 30 do 90 dni od daty zakupu telefonu i obowiązywać na okres od roku do trzech lat. Warto sprawdzić różne oferty, bo niektóre firmy zapewniają możliwość ubezpieczenia jedynie wyświetlacza, co może być dobrym rozwiązaniem w przypadku starszych modeli smartfonów. 

Do sposobów dużo tańszych, ale wciąż praktycznych, należy zakup odpowiedniej obudowy albo etui do telefonu. Najlepiej, jeśli etui będzie miało lekko wystające krawędzie, które ochronią kamerę i ekran przed zarysowaniem oraz stłuczeniem w razie upadku telefonu. Przydatne mogą się także okazać szkło hartowane lub folia ochronna na ekran.

Zdjęcie główne: Jonas Leupe/unsplash.com

Marta Marek

Zostaw komentarz