Platforma Steam jest najpopularniejszym wśród graczy repozytorium gier on-line. Co oferuje Steam i czy to odpowiednie narzędzie rozrywki dla dziecka?
Platforma Steam została założona w 2003 roku przez firmę Valve Corporation — producenta klasyków strzelanek FPP z roku 1998 — Half-Life i Counter-Strike.
Steam to cyfrowe repozytorium gier, z jakiego korzysta dziś ponad 120 milionów aktywnych użytkowników. Tylko w ostatnim roku przybyło jej 26,31% nowych nabywców. Każdego dnia z tej usługi korzysta 62,6 milionów posiadaczy kont, co w porównaniu do 47 milionów w 2018 roku jest 51,99-procentowym wzrostem.
Dziś w katalogu Steam znajduje się ponad pięćdziesiąt tysięcy tytułów, zarówno pozycji płatnych, wersji demo do pobrania, jak i darmowych gier. Plusem usługi jest możliwość zakupu gier w promocyjnych cenach. Ustawiony alert informuje nas, kiedy kupimy wybraną przez nas pozycję za najlepszą cenę.
Aby móc zacząć korzystać z możliwości serwisu, należy zarejestrować konto, a następnie zalogować się przez panel www lub pobraną wcześniej i zainstalowaną aplikację. Całość obsługiwana jest przez zewnętrzną aplikację Steam lub za pośrednictwem panelu www. Pobraną grę dodajemy do naszego konta użytkownika i instalujemy na komputerze.
Zarejestrowane konto będzie widoczne dla pozostałych użytkowników. Parametry gier, listy przyjaciół, komentarze i opisy będą widoczne tylko dla tych, dla których zostaną przyznane prawa. Konto zabezpieczone jest poprzez zatwierdzanie logowania za pomocą dodatkowego poziomu zabezpieczenia. Jest nim kod wysłany na zarejestrowany adres e-mail lub potwierdzenie poprzez aplikację mobilną.
Steam pozwala nam na zainstalowanie gry na niemal każdym komputerze. Instalacja gry odbywa się w wewnętrznym katalogu aplikacji na dysku naszego komputera. Na Steamie można również sprzedawać wcześniej zakupione gry.
Rozgrywkę można zapisać w chmurze, możliwe jest też strumieniowanie gry. Jest to uruchomienie tytułu na komputerze, którego parametry pozwalają uruchomić grę i przesłanie obrazu oraz dźwięku na słabsze urządzenie. Dzięki temu rozwiązaniu, siedząc wygodnie na łóżku, możemy grać na laptopie czy uruchomić grę na systemie, dla którego producent nie przewidział produkcji — np. Linux.
Korzystanie ze Steam’a wymaga ukończenia 13 lat. Należy wziąć pod uwagę fakt, że sporo jest treści przeznaczonej dla starszej grupy użytkowników. Coraz więcej jest gier obfitujących w przemoc i epatujących erotyką. Na szczęście właściwa konfiguracja konta oraz monitorowanie zabaw dziecka pozwoli wyeliminować związane z tym zagrożenia.
Na stronie platformy znajdziemy szczegółowy opis konfiguracji trybu rodzinnego, jaki daje narzędzia kontroli nad treściami, z których korzystają najmłodsi użytkownicy.
Integralną częścią ekosystemu Steam’a są społeczności forów i chaty, na których można komunikować się w formie tekstowej i głosowej. Grupy, jakie tworzą użytkownicy, zrzeszają osoby o wspólnych zainteresowaniach.
Społeczności nie muszą się wiązać stricte z graniem. Pamiętać należy, że znajdują się wśród nich osoby pełnoletnie. Należy zatem zwrócić uwagę na to, z kim i o czym nasze dziecko rozmawia na forach.
Używanie Steam’a jest nieodpłatne, ale za wiele gier należy zapłacić. Cena niektórych jest symboliczna, a inne są całkowicie bezpłatne. Za tytuły kasowe cena może wynieść nawet ponad dwieście złotych. Na szczęście dystrybutor organizuje wyprzedaże, oferując możliwość skorzystania ze znacznych upustów.
Przed zakupem należy mieć świadomość, że grę, którą kupimy, będziemy mogli uruchomić tylko za pośrednictwem Steam’a. Nie ma możliwości instalacji gry niezależnie od platformy.
Zakupy na Steam odbywają się za pośrednictwem portfela. Może on być zasilony środkami bądź za pośrednictwem karty podarunkowej. Pozwala to na wgląd w wydatki, zwłaszcza w sytuacji, kiedy coraz częściej gry zawierają w sobie mikropłatności.
Mimo że użytkownicy wciąż zgłaszają problemy związane z brakiem zintegrowanych możliwości nagrywania video, a także skarżą się na jakość supportu, ta platforma wciąż cieszy się ogromną popularnością wśród serwisów gier on-line.